Eperdzsem vaníliával



Édes kencék közül az eperdzsem nagy kedvencem, és addig vacakoltam hogy az idén majdnem lecsúsztam róla! Résen kell lennem, mert mostmár szép sorban jönnek a gyümölcsök, hamarosan meggyel fogom folytatni a befőzést, rumos és fahéjas biztosan készül majd.
Gofrihoz és palacsintához nagyon szeretjük a lekvárokat, ezért én mostmár második éve 'befőzök'....Éppen ezért nagy szakértője még nem vagyok a témának, de a tapasztalataimat szívesen megosztom Veletek! :)

Szóval....a tavalyi befőzésből egyedül az áfonyás lekvárhoz tettem tartósítót, a többi anélkül ment a kamrapolcra, és szerencsére nem lett semmi bajuk. Az áfonyáshoz is csak azért tettem, mert horror áron vettem ugyebár...és megbolondultam volna, ha megromlik.
Az üvegeket és a kupakokat mindig csírátlanítom, azaz felforralom, és úgy kanalazom bele a lekvárokat, és ez a tavalyi évben bevált! Dzsemfixet sem használok mindig, szerintem gyümölcse válogatja, viszont ha jó sok cukorral főzzük a lekvárt, akkor szerintem nem is szükséges. A fanyarabb lekvárjaimat a család szépen leszavazta, így mostmár igyekszem édesebben készíteni őket, de ettem már olyan házi sárgabaracklekvárt, ami már annyira édes volt a rengeteg hozzáadott cukortól, hogy szinte a barackízt már egyáltalán nem is éreztem, na, azért erre próbálok odafigyelni, és valahogy az arany középutat megtalálni, azaz, legyen édes, de érezzem a gyümölcs aromáját is!!

Tavaly kísérletezgettem bazsalikomos eperdzsemmel, rozmaringos sárgabarackkal, de nem igazán nyerte el a tetszésünket...igaz, én még az elején lelkes voltam, de rájöttem, hogy nem nekünk való.....Persze ízlések és pofonok, én is szeretem a különleges ízesítéseket, de amikor a rozmaringos barackot rákentem a kalácsra........háááát.........egyenlőre maradok a 'hagyományos' ízesítéseknél..:)Viszont a vaníliarúdat nagyon szeretem lekvárban, sárgabarackhoz és áfonyához is mennyei!




Hozzávalók
vaníliás eperdzsem

1 kg eperhez

200 g cukor
1 ek vaníliás cukor
1 ek citromlé
1 vaníliarúd kikapart magja és mehet bele a vaníliarúd is feldarabolva
1 tasak Dr. Oetker Dzsemfix 3:1

Készült még mentás-citromfüves verzió is, ehhez nem adtam dzsemfixet, az arányok a következők:
1 kg eperhez

kb. 200 g cukor
1 marék friss menta
1 marék friss citromfű
2 ek vaníliás cukor
1 ek citromlé



Folyamat

Az epreket megmossuk, a nagyobb szemeket négyfelé daraboljuk, a kisebbeket elég csak félbevágnunk.
A gyümölcsöket egy nagy lábasba borítjuk, hozzáadjuk a kétféle cukrot, a citromlevet, a vaníliarúd kikapart magját, valamint az üres vaníliarúdat.
Alacsony lángon szép lassan összefőzzük őket, az eper először még csak levesedik, ilyenkor még elég csak időnként megkevergetnünk.
Kb. 10 perc után már kezd 'letisztulni' a massza, szép élénk bordó színű lesz, lassan hozzáadhatjuk a dzsemfixet, mostmár folyamatosan kevergessük, nehogy leégjen, felforraljuk az egészet, és az előre elmosott üvegekbe töltjük a vaníliarúddal együtt. Ízlés szerint pürésíthetünk rajta egyet botmixerrel, akkor viszont távolítsuk el előtte a vaníliarúdat!
Pár percre fejtetőre állítjuk, majd papírba bugyolálva, párnák között másnap reggelig rá sem nézünk.
A mennyiségek 1 kg gyümölcshöz vannak megadva, így kilónként növeljük a hozzávalókat! A cukor mennyiségén ízlés szerint változtathatunk!


Megjegyzések

Amit megkóstolnátok a héten...